This site uses cookies from Google to deliver its services, to personalize ads and to analyze traffic. Information about your use of this site is shared with Google. By using this site, you agree to its use of cookies. Learn More

Masyallah! Gua ini Menuju ke Teras Bumi Telah Dijumpai, Lihat 4 Foto Apa yang Ditemui di Dalamnya Sungguh Mengerikan

ro2blog.blogspot.com - MASYALLAH! Gua ni menuju ke Teras Bumi telah dijumpai, lihat 4 foto apa yg ditemui di dalamnya sungguh mengerikan

Masyallah! Gua ini Menuju ke Teras Bumi Telah Dijumpai, Lihat 4 Foto Apa yang Ditemui di Dalamnya Sungguh Mengerikan

Tidak hanya indah dan dianggap sebagai gua paling dlm di muka bumi, Krubera-Voronya yg jg dianggap sebagai "Everest gua". Gua ni terletak di Massif Arabika, dgn kedalaman yg hingga kini baru diterokai manusia sepanjang 13.232 meter dgn kedalaman 2.191 meter (7.188 kaki).



Sejak ditemui pd tahun 1960 oleh seorang Geografer Rusia, Alexander Kruber, Gua ni tak pernah menghentikan niat para geologist untk terus mengeksplorasinya. Belakangan gua ni dikunjungi dan diterokai oleh para peneroka gua dari Universiti Ibrani, Jerusalem.

Para peneroka yg terdiri daripada Boaz Langford, Leonid Fagin, Vladimir Buslov dan Yuval Elmaliach, yg merupakan utusan dari Persatuan Speleological Ukraine. Mereka yg berasal dari Rusia, Sepanyol, United Kingdom dan Lebanon ni merupakan sebahagian daripada misi peneroka gua dari sembilan negara di dunia.



Prof. Amos Frumkin, dari Jabatan Sejarah di Universiti Ibrani, yg mengetuai unit kajian gua ni mengatakan bahawa dlm memecahkan rekod dunia untk penerokaan sebuah gua terdalam di dunia merupakan satu pencapaian, mereka telah berjaya menjelajah ke kedalaman 2.196 meter di bawah permukaan bumi, 5 meter lebih dlm daripada rekod sebelum ini.

"Penerokaan gua adlh kawasan di mana orang harus bekerja sama, kerana turun ke kedalaman memerlukan banyak kerja sama pasukan, terutama di sebuah gua serumit Krubera, " kata Prof. Frumkin.

Tidak hanya menjelajah, mereka berjaya mengabadikan foto-foto hebat di kedalaman gua.

Masyallah! Gua ini Menuju ke Teras Bumi Telah Dijumpai, Lihat 4 Foto Apa yang Ditemui di Dalamnya Sungguh Mengerikan

0 Response to "Masyallah! Gua ini Menuju ke Teras Bumi Telah Dijumpai, Lihat 4 Foto Apa yang Ditemui di Dalamnya Sungguh Mengerikan"

Post a Comment

Contact

Name

Email *

Message *